Kdy a jak měníme olej v automatu.
-
Autor tématu - kometa
- Příspěvky: 2209
- Registrován: čtv 31.07.2008, 22:11
- Auto: W210 E 300 Turbodiesel
- Bydliště: Brno
- Věk: 40
Kdy a jak měníme olej v automatu.
Důležité pokyny, které Vám pomohou předcházet nejrůznějším chybám při základní kontrole a údržbě automatické převodovky
Automatická převodovka je velmi citlivé zařízení, jelikož se v jejich útrobách skrývají v podstatě všechny nejnáročnější systémy objevující se na vozidlech (hydraulika, elektronika, mechanika). Protože je možné navodit různé poruchy automatických převodovek již neodbornými vnějšími zásahy, aniž by kdokoli automatickou převodovku rozdělal, je potřebné pro Váš klidný spánek dodržet některé zásady.
KONTROLA HLADINY OLEJE V AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE Při provádění této kontroly je zásadou nedovolit vniknutí jakéhokoliv předmětu,nečistoty nebo nějaké textilie do převodovky.Hydraulický systém je velmi choulostivý na nečistoty, proto se pro tyto potřeby (setření oleje z měrky při měření )používají specielní utěrky, které nezanechají na měrce ani minimální nečistotu.Uvědomte si, kolikrát za provoz automatické převodovky je měřena hladina oleje.Je to mnohokrát zasunutí a vysunutí olejové měrky do olejové náplně. Používáním nevhodné utěrky může dojít k ucpání olejového filtru a nebo shromažďování těchto nečistot v některých zákoutích hydraulického systému.Proto doporučujeme použít průmyslový papír TORX popř.papírový ubrousek.
U většiny automatický převodovek se měření hladiny oleje provádí za chodu motoru na volnoběžné otáčky v poloze PARKING. Je to proto, že po nastartování motoru se uvede do činnosti olejové čerpadlo v automatické převodovce, které zapříčiní pokles hladiny v průměru o 20mm na měrce směrem dolů. Další podmínkou je zahřátý olej v převodovce na provozní teplotu (přibližně po 20km jízdy).Pokud není převodovka zahřátá na provozní teplotu, může dojít k chybě měření, a to k rozdílu na olejové měrce až 15mm.Když sečteme tyto dvě chyby (nenastartovaný motor a nezahřátá převodovka 20mm + 15mm = 35mm na měrce) dojde k chybě, díky které může dojít k vadné funkci převodovky až k jejímu značnému poškození.
INTERVALY VÝMĚNY OLEJŮ V AUTOMATICKÝCH PŘEVODOVKÁCH
Jednou z nejzákladnějších podmínek bezporuchové funkce automatické převodovky je množství a kvalita převodového oleje.
Je li v okruhu nedostatečné množství oleje, převodovka při rozjezdu cuká a řadí nepravidelně. V opačném případě (nadbytku oleje) dochází k nadměrnému zpěnění oleje a následnému úniku přes odvzdušnovací otvor.
Kvalita převodového oleje má přímou souvislost s životností automatické převodovky.
Celoživotní náplň pro automatické převodovky NEEXISTUJE! Tento význam slova je zcela zavádějící a každý člověk si jej promítne jinak.
Během provozu automatické převodovky dochází ke tření obložených lamel, které se nepatrně obrušují.Vzniklé mikročástečky se dostávají do olejové náplně a následně do hydraulického systému kde se usazují.Hydraulický okruh je vybaven olejovým filtrem,který je převážně plstěný nebo jej tvoří jemné sítko.Postupně se snižuje průchodnost zmiňovaného olejového filtru.Z tohoto důvodu je nutno provádět pravidelnou výměnu oleje a filtru v automatické převodovce.
Doporučené intervaly výměny oleje a filtru v automatické převodovce:
převodovka 722.3/4/5 po 60.000km nebo po 30.000km viz.poznámka
převodovka 722.6 mezi 30.000km - 60.000km (vetšinou na to upozorní palubní počítač)
poznámka:
olej měníme po 30.000 km jestliže jezdíme
• Nad 50% jízd s méně než 8 km na jízdu, ve spojení s teplotou
motoru pod 80° C, hlavně při nízkých vnějších teplotách.
• Nad 50% u jízd při nízkých rychlostních stupních ve spojitosti s
vysokým zatížením motoru (např. jízda v horách, provoz s
přívěsem).
Výměna oleje u 722.3/4/5
můžeme použít olej Fuchs TITAN ATF 3000 nebo jaký koliv jiný plnící normu 236.6-236.12
http://img690.imageshack.us/img690/8181/722345.jpg
Výměna oleje u 722.6
můžeme použít olej Fuchs TITAN ATF 3353 nebo 4134 nebo jaký koliv jiný plnící normu 236.12-236.14
postup stejný jak u předchozího typu,na měniči je taky vypouštěcí otvor !!!
takže vyteče téměř všechen olej z náplně
http://www.ulozto.cz/10055885/aacheck-o ... essary-pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Automatická převodovka je velmi citlivé zařízení, jelikož se v jejich útrobách skrývají v podstatě všechny nejnáročnější systémy objevující se na vozidlech (hydraulika, elektronika, mechanika). Protože je možné navodit různé poruchy automatických převodovek již neodbornými vnějšími zásahy, aniž by kdokoli automatickou převodovku rozdělal, je potřebné pro Váš klidný spánek dodržet některé zásady.
KONTROLA HLADINY OLEJE V AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE Při provádění této kontroly je zásadou nedovolit vniknutí jakéhokoliv předmětu,nečistoty nebo nějaké textilie do převodovky.Hydraulický systém je velmi choulostivý na nečistoty, proto se pro tyto potřeby (setření oleje z měrky při měření )používají specielní utěrky, které nezanechají na měrce ani minimální nečistotu.Uvědomte si, kolikrát za provoz automatické převodovky je měřena hladina oleje.Je to mnohokrát zasunutí a vysunutí olejové měrky do olejové náplně. Používáním nevhodné utěrky může dojít k ucpání olejového filtru a nebo shromažďování těchto nečistot v některých zákoutích hydraulického systému.Proto doporučujeme použít průmyslový papír TORX popř.papírový ubrousek.
U většiny automatický převodovek se měření hladiny oleje provádí za chodu motoru na volnoběžné otáčky v poloze PARKING. Je to proto, že po nastartování motoru se uvede do činnosti olejové čerpadlo v automatické převodovce, které zapříčiní pokles hladiny v průměru o 20mm na měrce směrem dolů. Další podmínkou je zahřátý olej v převodovce na provozní teplotu (přibližně po 20km jízdy).Pokud není převodovka zahřátá na provozní teplotu, může dojít k chybě měření, a to k rozdílu na olejové měrce až 15mm.Když sečteme tyto dvě chyby (nenastartovaný motor a nezahřátá převodovka 20mm + 15mm = 35mm na měrce) dojde k chybě, díky které může dojít k vadné funkci převodovky až k jejímu značnému poškození.
INTERVALY VÝMĚNY OLEJŮ V AUTOMATICKÝCH PŘEVODOVKÁCH
Jednou z nejzákladnějších podmínek bezporuchové funkce automatické převodovky je množství a kvalita převodového oleje.
Je li v okruhu nedostatečné množství oleje, převodovka při rozjezdu cuká a řadí nepravidelně. V opačném případě (nadbytku oleje) dochází k nadměrnému zpěnění oleje a následnému úniku přes odvzdušnovací otvor.
Kvalita převodového oleje má přímou souvislost s životností automatické převodovky.
Celoživotní náplň pro automatické převodovky NEEXISTUJE! Tento význam slova je zcela zavádějící a každý člověk si jej promítne jinak.
Během provozu automatické převodovky dochází ke tření obložených lamel, které se nepatrně obrušují.Vzniklé mikročástečky se dostávají do olejové náplně a následně do hydraulického systému kde se usazují.Hydraulický okruh je vybaven olejovým filtrem,který je převážně plstěný nebo jej tvoří jemné sítko.Postupně se snižuje průchodnost zmiňovaného olejového filtru.Z tohoto důvodu je nutno provádět pravidelnou výměnu oleje a filtru v automatické převodovce.
Doporučené intervaly výměny oleje a filtru v automatické převodovce:
převodovka 722.3/4/5 po 60.000km nebo po 30.000km viz.poznámka
převodovka 722.6 mezi 30.000km - 60.000km (vetšinou na to upozorní palubní počítač)
poznámka:
olej měníme po 30.000 km jestliže jezdíme
• Nad 50% jízd s méně než 8 km na jízdu, ve spojení s teplotou
motoru pod 80° C, hlavně při nízkých vnějších teplotách.
• Nad 50% u jízd při nízkých rychlostních stupních ve spojitosti s
vysokým zatížením motoru (např. jízda v horách, provoz s
přívěsem).
Výměna oleje u 722.3/4/5
můžeme použít olej Fuchs TITAN ATF 3000 nebo jaký koliv jiný plnící normu 236.6-236.12
http://img690.imageshack.us/img690/8181/722345.jpg
Výměna oleje u 722.6
můžeme použít olej Fuchs TITAN ATF 3353 nebo 4134 nebo jaký koliv jiný plnící normu 236.12-236.14
postup stejný jak u předchozího typu,na měniči je taky vypouštěcí otvor !!!
takže vyteče téměř všechen olej z náplně
http://www.ulozto.cz/10055885/aacheck-o ... essary-pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil(a) Mika dne úte 23.08.2011, 21:54, celkem upraveno 2 x.
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 3788
- Registrován: čtv 31.07.2008, 19:11
- Auto: W210,S210,S124,MAN
- Bydliště: Jaroměřice nad Rokytnou
- Věk: 52
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
pěkný článek díky *thumbs up* ..ale spát klidně nebudu,protože teď nevím jestli je to vše jak má být.Posledně se mi zdálo,že je tam oleje moc,ale nevím kolik km jsem ujel.A nevím jestli je to zimou,ale zdá se mi to řazení divný...
-
- hvězdička
- Příspěvky: 310
- Registrován: čtv 24.09.2009, 23:23
- Auto: v rozkladu
- Bydliště: Dolany u Plzně
- Věk: 55
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Jéé-tak to jsem na tom stejně.Čim víc o tom čtu,tim víc o tom přemejšlim a ty závady nebo změny si pak za jízdy vymejšlim 008
Jedno je ale jistý,při výměně tekly z měniče docela černokněžníci a studený se to s plným vlekem zrovna nehrne do couvání...
Zase se mi bude dobře usínat =-o
Jedno je ale jistý,při výměně tekly z měniče docela černokněžníci a studený se to s plným vlekem zrovna nehrne do couvání...
Zase se mi bude dobře usínat =-o
-
- hvězda
- Příspěvky: 1789
- Registrován: čtv 31.07.2008, 5:13
- Auto: W,210,W211,W212,W212,W213,W221 a drezina
- Bydliště: Praha
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Myslim ze by bylo take dobre zminit ze je potreba dolit vylity olej z prevodovky a povymene filtru a tesneni na vanu povolit holendr vratneho oleje a protlacit tak stary olej novym. Potom dolit do plnych litru urcenych k dane skrini.
Take doporucuji pri vymene oleje menit i zasuvku stoji v MB cca do 200kc a predejdete drivejsi vymene oleje kuli uniku oleje.
Nenechte se uchlacholit slovy,,to je dextron ten se dava do vsech automatu,, a vzdy peclive kontrolujte olejovou normu.
Vrele doporucuji olej MB a nebo Fuchs.
Zkontrolujte zda je ve vane magnet pokud tak neni da se koupit v MB za par korun, nebo se da nahradit i magnetem z Rempa.
Casem vsem odejde zakladni deska da se poridit kolem 5tis v MB
Deska se da zjistit dle vypsanych chyb na diagnostice.
Automat spatne radi, kope, chcipa, radi jen jednu rychlost atd.
Take doporucuji pri vymene oleje menit i zasuvku stoji v MB cca do 200kc a predejdete drivejsi vymene oleje kuli uniku oleje.
Nenechte se uchlacholit slovy,,to je dextron ten se dava do vsech automatu,, a vzdy peclive kontrolujte olejovou normu.
Vrele doporucuji olej MB a nebo Fuchs.
Zkontrolujte zda je ve vane magnet pokud tak neni da se koupit v MB za par korun, nebo se da nahradit i magnetem z Rempa.
Casem vsem odejde zakladni deska da se poridit kolem 5tis v MB
Deska se da zjistit dle vypsanych chyb na diagnostice.
Automat spatne radi, kope, chcipa, radi jen jednu rychlost atd.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 80
- Registrován: sob 05.12.2009, 17:58
- Auto: Mercedes 210 220CDi
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Jen tak mimochodem -měrka se dá sehnat za kolik? Na 124 jsem ji měl ale masařka ji nějak postrádá...
-
Autor tématu - kometa
- Příspěvky: 2209
- Registrován: čtv 31.07.2008, 22:11
- Auto: W210 E 300 Turbodiesel
- Bydliště: Brno
- Věk: 40
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
problém je právě v tom že u nás se sehnat nedá,jelikož je to servisní vybavení
-
- hvězda
- Příspěvky: 1789
- Registrován: čtv 31.07.2008, 5:13
- Auto: W,210,W211,W212,W212,W213,W221 a drezina
- Bydliště: Praha
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
koukni se do prispevku da se udelat cca do 100 Kc myslim ze spousta z nas by za ni 1000 coffku stejne nedala :-)
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 548
- Registrován: pon 04.01.2010, 19:30
- Auto: mercedes w210 220T cdi
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Mno. Takže když nemám měrku tak jsem stejně v řiti Tak mi nezbývá než za 6 v MB výměna se zárukou. Tak o čem diskutovat. A.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 271
- Registrován: úte 12.08.2008, 12:40
- Auto: Glk
- Bydliště: Pribram
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
ahoj.kdyby nekdo merku chtel,asi tak za 1 tisic ji mohu opatrit,novou.
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 548
- Registrován: pon 04.01.2010, 19:30
- Auto: mercedes w210 220T cdi
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Za kolik? Brzdi kolego! Tu měrku zvládne manuálně šikovný člověk za půl hodiny. Vtip je je jen vjejích rozměrech.Ale to už tady v minulosti vyřešil kolega Mika. A.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 80
- Registrován: sob 05.12.2009, 17:58
- Auto: Mercedes 210 220CDi
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Jen škoda, že to nemůžu najít 008
-
Autor tématu - kometa
- Příspěvky: 2209
- Registrován: čtv 31.07.2008, 22:11
- Auto: W210 E 300 Turbodiesel
- Bydliště: Brno
- Věk: 40
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
viewtopic.php?f=26&t=16973&view=next" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- hvězdička
- Příspěvky: 271
- Registrován: úte 12.08.2008, 12:40
- Auto: Glk
- Bydliště: Pribram
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
promin,ale myslim origo merku zakoupenou v MB.take jsem si ji delal,ale origo je origo.jen jsem chtel pomoci,ne vydelat.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 188
- Registrován: pát 01.08.2008, 10:21
- Auto: ex W140 S500L, r129, e38 740iL, 300c hemi
- Bydliště: Slaný
- Věk: 37
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
Kdyby se nejaky ten zrucny clovek, co jich treba 10 udela nasel, tak ja jednu za rozumnou cenu odkoupim :)
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 548
- Registrován: pon 04.01.2010, 19:30
- Auto: mercedes w210 220T cdi
Re: Kdy a jak měníme olej v automatu.
To mika! Pro face, tedy 722.7-9 je od špičky po sedýlko 123cm? Všeobecně: ví to někdo přesně? Chci ji zmáknout a oprobovat .Dík A. Jo aještě něco . Protože jsem zvídavý stařík, tak se mi zadařilo ulomit tu červenou pojisku na zátce plnicího hrdýllkaTa zátka tam drží dobře ale asi jsem ji měl vysunout nahoru. ted asi to neotevřu,a budu asi muset použít přiměřené násilí akoupit novou zátku apojistku, (podotýkám že na výmněnu oleje mám ještě čas.) Je to tak? Dík za radu.A.