NABÍDKA

Mercedes Benz W108

superclasa

Vítejte na stránkách modelu vozu  W108

Historie

Novinářům představil vůz již v srpnu Fritz Nallinger na Hockenheimu, no laická veřejnost si musela počkat na tradiční IAA ve Frankfurtu. Zde byly v roce 1965 uvedené tyto typy modely W108: 250S, 250SE a W109: 300SE a 300SEL. Modely byly rozdělené do dvou řad lišících se pneumaticky odpruženým podvozkem u W109. Tato řada byla k dispozici pouze v prodlouženém provedení L.

Dnes stojí zato postavit vedle sebe tehdejší 300SEL a například krátký model 300SE řady W140. Ty automobily skutečně dělí pouze 25 let a patří do stejné třídy! Až křehce působící „long“ je v silném kontrastu s výmluvně přezdívaným modernějším nástupcem, s „mamutem“. Původ a základ nadčasových linii nové karosérie lze najít již na prototypu kupé z roku 1958 vyráběném v řadě W111 od roku 1961. Odpoutání se od amerického stylu přineslo svěží vítr. Paradoxně nástupce W116 působil opět těžce v Detroitském stylu.

Paleta motorů našla kořeny u agregátů předchůdce. Základní motorizace začínala nově objemem 2,5L. Mohutný třílitrový motor se šikmou hlavou byl převzat pouze s malými změnami. U řady W109 poháněl navíc kompresor plnící pneumatickou soustavu podvozku. Ten je v základních rysech pouhou evolucí řešení použitého ve W111.

mercedes-classic-w108-e1580819586820.png
mercedes-classic-w108-interier.jpg

Výroba & Vývoj &
Podmínky

Poslední Mercedes s maskou vyšší než širší vděčí za svoje nadčasové linie Paulovi Bracqueovi. Ten zachoval svislé uspořádání hlavních světlometů, ale vůz byl nižší a ze zadních partii se vytratily malá křidýlka. S ohledem na zvětšenou prosklenou plochu dosáhl Bracq vzdušnějšího interiéru a potlačil do jisté míry robustní vzhled pontonu karosérie. Ten byl usazen níže. Linie karosérie naznačovaly jisté sportovní ambice tohoto cestovního modelu. Dizajn byl otevřeně inspirován vysoce elegantním a nadčasovým kupé vyšší třídy vyráběným již se sedany W111/W112. Ohlédneme-li se zpět, vlastně toto nádherné kupé (a později i kabriolet) zažilo dvě generace sedanů vyšší třídy. Konec výroby přišel dostatečně brzo aby nestihlo viditelně zestárnout. Na trhu klasických automobilů je dnes jeho cena ve srovnání se sesterskými limuzínami několikanásobně vyšší.

V Mercedesu se rozloučily s unifikovanou koncepcí karosérie pro vyšší a střední třídu, připravovaný nástupce „malého křídla“ neměl s modely řady W 108/W109 téměř nic společného. Koncern si to už mohl dovolit. Raketovým tempem se rozvíjející poválečná ekonomika se již vzchopila a vrstvy obyvatel kupující-si luxusní automobily sílily co do počtu i kupní síly. Navíc nový Mercedes vyšší třídy už na začátku kariéry nenechal nikoho na pochybách o svém úspěchu. Ani novináře reptající nad konzervativní technikou. Čekací doba na levnější modely dosáhla až 12 měsíců! Přestože jeho šestiválcové motory a vedení vozidla zadní nápravou s nízko položenou osou kývání nezakrývaly svůj původ v padesátých letech. Nicméně zadní náprava dostala vyrovnávací kompenzační pružinu tlumící sklony uskakovat při rychlých změnách směru a zatížení.

Technický náskok značky se i přes propracované vstřikování paliva Bosch a vysoce moderní kotoučové brzdy na všech kolech s postupujícím časem rozplýval. BMW zaujalo novými moderními šestiválcovými limuzínami. Další rival na domácím trhu, Opel s velkými modely řady Kapitán/Admirál/Diplomat druhé generace, se i přes mnohé slabiny a koncepční zastaralost těchto vozů hrdě hlásil také o svůj koláč na trhu. Model W108/109 nebylo v plánu vyrábět sedm let, dnes bychom řekli, že měl být rozsáhlým „faceliftem“. Ale kompletně nový nástupce původních křídlatých modelů, řada W 116, se zpozdil a byl připraven až na podzim 1972. Neskonale nadčasový design, elegantní a čistý styl i vyhlášená vysoká spolehlivost držely přesto více než úspěšně vozy na čele prodejních žebříčků.

29.jpg
mercedes-classic-w108-vyroba-scaled.jpg

Motory

Agregáty byly přepracované a díky jiným rozměrům válců a pístů měl základní motor nyní objem 2,5L. Za příplatek se o jeho plnění nestarala dvojice karburátorů Zenith INAT, ale šestipístkové řadové vstřikovací čerpadlo Bosch. Vstřikovalo benzín do sacího potrubí nad ventil. Mechanický řízený systém byl schopen vyhodnocovat celou řadu parametrů a připravit bez kompromisů směs pro všechny režimy motoru. Vzhled čerpadla sice napovídá něco o podobnosti s klasickým řadovým čerpadlem pro naftové motory, ale vevnitř je vše jinak! Benzín má zcela jiné vlastnosti a zážehový vstřikovací cyklus je náročnější na zvládnutí a dodržení požadovaného směšovacího poměru. Odměnou byl výrazný zátah motorů, na svou dobu vysoký litrový výkon, velice kultivovaný projev a spolehlivost která ke značce patří.

Veliký motor M189 vyhotovený z hliníkové slitiny se vstřikováním nastavili motoráři na výkon 170 koní při 5400 otáčkách. Byl vyhrazen pro špičkové modely 300 a jeho urozenost zaručoval původ v legendárních modelech „Gullwing“ 300SL z 50-tých let. V roce 1967 ho vystřídala na krátký čas výkonnější varianta vstřikované verze motoru o objemu 2,8L. Agregát vyvinutý původně z předválečného motoru o objemu 2,6L pro lehká nákladní vozidla už jen stěží zakrýval šediny.

2,8L agregát se tedy nabízel celkem ve třech výkonových variantách. Snáze se udržoval a byl i úspornější. Jednalo se o derivát jednotky M130 o původním objemu 2,5L. Díky jinému uspořádání válců řešil i problémy s chlazením, které se občas objevovaly u původní jednotky 2,5L. Tam se válce díky nepravidelné rozteči místně přehřívaly a hodně namáhané agregáty s horším servisem měli tendence se občas zadírat. Nový větší a výkonnější motor dostal chladič oleje. Tepelný režim u všech motorů hlídal ventilátor poháněný přes viskózní spojku.

Přelomovým se stal rok 1968, kdy byla představená první verze s motorem V8. Agregát M100 s objemem 6,3 litru byl převzat z exkluzivního modelu 600 a ním vybavené modely musely být brzo vybavené samosvorným diferenciálem. Mamutí kroutící moment nebylo jednoduché dostat bez prokluzu kol na asfalt již po mírném dešti. Rčení o vlku v rouše beránčím bylo naplněno beze zbytku. Tento motor uměl zrychlit model 300SEL 6,3 dle dobových měření na 100km/h již za necelých 7 vteřin! K tomuto motoru se ještě vrátíme, zaslouží si to. Stál u zrodu legendy jménem AMG.

Rok na to se do nabídky dostaly další, lidovější, osmiválcové modely. Menší 350 s motorem M116 a během necelých dvou let i na americký trh určená 450 s motorem M117. Tato dvojice agregátů s litinovým blokem přinášela nový elektricky řízený systém vstřikování paliva Bosch D-Jetronic. Jiné uspořádání výbavy pro jednotlivé modely doplňovalo vyšší standard nabízený výkonnějšími motory. Model 450 měl téměř identické jízdní výkony jako menší 350, byl však mnohem uvolněnější a v USA se opravdu velice dobře prodával. Moderní motory měli rozvod OHC poháněný dvojitým řetězem.

Galerie motory

Zde se můžete podívat na některé motory W108/9

Komfort & bezpečnost posádky

Po usednutí za volant na vás padne atmosféra domácího krbu, navíc je vše tam kde to čekáte. Jak je vidět, naši předkové udělali kus dobré práce. Sedí se pohodlně, pouze boční opory se nedočkáte, klasický dálniční expres šedesátých let. Vybíhající částí přístrojové desky jsou obložené měkkým čalouněním. Uprostřed decentní dřevěné obložení. Funkční, bezpečné a hezké. Již zmíněné kotoučové brzdy na všech kolech se dodávaly výhradně s posilovačem řízení. Ruční brzda byla tvořená malými bubínky v zadních kolech.

Přístrojová deska se rozloučila s efektním ale nepřehledným uspořádáním přezdívaným „teploměr“. Na první místo se dostala bezpečnost, funkčnost a až poté komfort a efekt, no a nesmíme zapomenout i na nějaký ten požitek z jízdy. O cestovní pohodu se staraly kvalitní radiopřijímače, tehdy skutečně velice drahá klimatizace, elektrická okénka a kožená dobře seřiditelná sedadla jaké jste ještě dlouho nenašli ani v dobrých obchodech s nábytkem. Mimochodem ta klimatizace stála přibližně jako levný automobil, například VW „brouk“. Snad Vám cestování zpříjemní alespoň již tehdy populární střešní okno. V tomto modelu dozrálo do své finální podoby a byť jeho objednání provázel taky tučný příplatek, testovací jízda s otevřeným „šíbrem“ přesvědčila mnoho kupujících.

mercedes-classic-w108-interier2-e1580822505211.jpg
mercedes-classic-w108-bezpecnost.png

Zkušenosti

Tenhle Mercedes okouzlí každého znalce klasických automobilů či milovníka youngtimerů. Zvláště lépe motorizované osmiválce a zajímavě vybavené modely jsou už dnes ceněné. Tyto vozy jsou ještě i dnes snadno udržovatelné, byť provozní náklady odpovídají S třídě u Mercedesu hlavně u komplikovanějších prvků výbavy nebo náročnějších oprav.

Motory se vstřikováním nabízejí zajímavou dynamiku, jsou-li v pořádku. Oprava a seřízení řadového vstřikovacího čerpadla pro zážehový motor vyžaduje specifické vybavení a odpovídající dokumentací. Konstrukce je sice podobná ještě nedávno vyráběným vznětovým řadovým čerpadlům, ale jiné materiály a nutnost regulovat i množství nasávaného vzduchu celou soustavu komplikují. Podobně i elektronicky řízené vstřikování D-Jetronic vykazuje už dnes často kolísající volnoběh, zde bývá nejčastější příčinou stárnutí elektronických součástek v řídící jednotce. Repase provádí Classic Centrum Fellbach, specialista na starší automobily ze Stuttgartu. Zdálo by se, že karburátorové modely jsou lepší volbou, je to tak zcela jistě pokud jsou jejich karburátory v pořádku a jsou dobře seřízené. Dva vícestupňové karburátory dnes už jen tak někdo neseřídí.

Překvapivě spolehlivá bývá jedná z prvních automatických převodovek navržených u Daimler-Benz. Tyto skříně často plní skvěle svoji funkci i dnes a lze se na ně spolehnout, to je důležité, protože v naší zemi najdete jen málo specialistů, kteří by Vám s nimi dokázali kvalifikovaně pomoct a ne pouze tahat z cizí peněženky bankovky. To samé nelze říct o první manuální pětistupňové převodovce MB. Ta se nabízela poprvé a také za značný příplatek. Její prodloužená skříň se kroutila, tím trpěly nejen ozubená kola ale hlavně namáhaná ložiska převodovky. V současnosti najdete mnohem snadněji vůz s perfektním automatem než s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Možná i proto, že kupující modelů W108 a W109 hledali spíše komfort nabízený samočinnou skříní.

mercedes-classic-w108-clun.png
mercedes-classic-w108-bezpecnost.png

majitel brožur – gerrit den hollander 

galerie brožur a letáků vozu w108 / 9

Zde se můžete podívat na některé originál brožury, které byly vydány k tomuto nádhernému vozu.

Letáky nelze stahovat a ani jinak kopírovat! Jsou majetkem autora stránek oudemercedesbrochures.nl 

W108

originál brožury mercedes benz w108

300 SEL

Presse-Information 250S/SE-300SE/SEL IAA 1965 Deutsch.
W108

Heading

Sed libero. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nunc nec neque.
Ribbon
Translate »

C111

R107

R129

W108

W114

W116

W123

W124

W126

W140

W201

W202

W210

A Klasse

B Klasse

C Klasse

G Klasse

ML Klasse