Historie Mercedes- Benz

Karl Benz & Gottlieb Daimler

Karl Benz

Karl Benz se narodil  25. listopadu 1844, Karlsruhe – 4. dubna 1929, Ladenburg)

Německý inženýr Karl Benz, které je nyní spojeno s jedním z nejlepších zážitků z jízdy na světě, byl  zakladatelem automobilové značky Mercedes-Benz. 

Je  považován za vynálezce prvního samohybného a samostatného spalovacího motoru. Získal první mezinárodní patent na automobil. „Bezpoháňový vůz“ společnosti Benz připravil půdu pro vývoj a výrobu automobilů, včetně moderního čtyřtaktního spalovacího motoru a systému chlazení výparem. Benz skočil na svět do automobilového věku.

Inženýr Carl Benz, který v roce 1879 vyvinul svůj první funkční dvoudobý spalovací motor, opustil v roce 1883 svou firmu „Mannheimer Gasmotorenfabrik“. 1. října stejného roku založil s obchodníky Maxem Casparem Rose a Friedrichem Wilhelmem Eßlingerem společnost „Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik in Mannheim“. Za první čtyři měsíce vyrobila a prodala nová firma více než 800 stacionárních motorů.

V novém století se majitelé rozhodli pro stavbu nové továrny koupit pozemky na mannheimském předměstí Waldhof, prodeje vozů však šly drasticky dolů. Nejdůležitější konkurent, firma Daimler-Motoren-Gesellschaft ve Stuttgartu vyráběla modernější vozy Mercedes v té době v největší továrně na světě a převzala i velkou část trhu.

Po neúspěchu v podnikání patentoval konstrukci dvoutaktního motoru a následně navrhl zpalovací systém, regulátor rychlosti, spojku, karburátor a chladicí systém. Benz je zodpovědný nejen za motor, ale za mnoho základních principů provozu automobilů (kromě volantu). Obchodní podniky ho po desetiletí odváděly od designu, ale když se tato příležitost představila, přeorientoval se na navrhování funkčního motorového vozu.

Automuseum Dr. Carl Benz je soukromé automobilové muzeum v Ladenburgu v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko.

Gottlieb Daimler

Gottlieb Daimler se narodil  17. března 1834 Schorndorf (Württemberg) a zemřel 6. března 1900 Cannstatt u Stuttgartu. 

Byl německý vynálezce dnešního typu spalovacího motoru a konstruktér prvních motocyklů a automobilů.

Daimler sestrojil společně s Wilhelmem Maybachem v roce 1885 ve Stuttgartu první motocykl – (patent obdržel 29. prosince 1885), a v roce 1886 také první čtyřkolý automobil poháněný spalovacím motorem.

V roce 1892 Daimler zvětšil tehdy základní rozměry vozů a zkonstruoval tak první nákladní automobil.


V roce 1887 zakoupil Gottlieb Daimler tovární pozemek v cannstadtském Seelbergu a v prosinci 1890 zde s Wilhelmem Maybachem otevřeli malou automobilku na výrobu vozu který předešlého roku představili v Paříži, kde vzbudil značný zájem. Tento okamžik lze považovat za oficiální začátek značky Daimler. Výroba automobilů však vyžadovala značné investice a proto se Daimler s Maybachem spojili s finančníky Maxem Von Duttenhofferem a Williamem Lorenzem. Tak vznikla společnost s názvem Daimler Motoren Gesellschaft neboli DMG.

Mercedes Jellinek

Mercedss Adrienne Manuela Ramona Jellinek – krásné děvčátko se narodilo 16. září 1889 ve Vídni a zemřela 23. února 1929 Vídeň.

Byla dcera rakouského podnikatele Emila Jellineka a jeho ženy Rachel Goggmann Cenrobert. Je to dívka, jejíž jméno nesou automobily značky Mercedes-Benz. Prvním modelem, který po ní byl na přání jejího otce pojmenován, byl v roce 1901 zcela nový model Mercedes 35 hp, který znamenal významný pokrok ve vývoji automobilů.

Také se Mercedes říkalo ¨The Lady whit the green eyes¨.

Wilhem Maybach

August Wilhelm Maybach se narodil 9. února 1846 Heilbronn a zemřel 29. prosince 1929 Stuttgartu byl německý vynálezce, konstruktér a výrobce automobilů.

V osmi letech osiřel a vyrůstal v sirotčinci v Reutlingenu, kde se také setkal s ředitelem místní strojírny Gottliebem Daimlerem a stal se jeho asistentem. Roku 1873 s ním nastoupil jako hlavní konstruktér do továrny na plynové motory Deutz v Kolíně nad Rýnem, kde dovedl Ottův spalovací motor do sériové výroby.

Od roku 1882 pracoval společně s Gottliebem Daimlerem v malé dílně v Canstattu u Stuttgartu, kde vyvinuli lehký rychloběžný motor, který se hodil k pohonu vozidel, a karburátor, který umožnil pohon na benzín. V roce 1885 postavil první motocykl (s dřevěným rámem), 1886 motorizovali dostavník, který dosáhl rychlosti 10 km/h a v říjnu 1889 předvedli v Paříži první automobil. 

Jako technický ředitel Daimler-Motoren-Gesellschaft DMG měl velký podíl na vývoji automobilismu. Podstatně zdokonalil motor, vynalezl voštinový chladič a zavedl ozubené převodovky. Roku 1900 zkonstruoval na podnět rakouského obchodníka Emila Jellinka závodní automobil Mercedes-Simplex s čtyřválcovým motorem o výkonu 35 HP. Název dostal podle Jellinekovy desetileté dcerky Mercedes. Roku 1904 následoval šestiválec o výkonu 70 HP a roku 1906 dokonce 120 HP.

Od roku 1909 vyráběl se svým synem Karlem ve vlastní továrně luxusní automobily, závodní motory a motory pro Zeppeliny.

Wilhelm Maybach až do své smrti bydlel ve své vile v Bad Cannstattu, která dodnes stojí na ulici Freiligrathstraße. Zde také 29. prosince 1929 zemřel. Maybach byl pochován v bezprostřední blízkosti svého přítele Gottlieba Daimlera na cannstatském hřbitově.

 

Jak vznikla trojcípá hvězda

Značka a obchodní značka společnosti jsou symbolické. Zahrnují vše-výrobky, služby i samotnou společnost. Obchodní značka vyjadřuje image značky stručnou formou, která sděluje důležité informace o společnosti a lidech, kteří tuto společnost vytvořili. Obchodní značka je to, o čem zákazníci a veřejnost mluví jako první. Její původ a historie jsou proto tak odhalující a zajímavé jako její současná pozice na trhu. A jak to vlastně bylo?

 

Nahrazení jména vavřínovým věncem

K propagaci svých výrobků potřebovala každá společnost obchodní značku, kterou si budou lidé pamatovat. Zpočátku samotná jména vynálezců „Benz a Daimler“ zaručovala původ a kvalitu motorů a vozidel. Ale zatímco Benz & Cie v Mannheimu zachovali původní jméno ve své obchodní značce (ačkoli ozubené kolečko z roku 1903 obklopující jméno bylo nahrazeno vavřínovým věncem), úplně nová a neobvyklá značka „Mercedes“ byla představena hned po přelomu století na výrobky Daimler-Motoren-Gesellschaft v Cannstattu.

logo evoluce

1902

1909

1909

1916

1926

2008

2009

2011

mercedes benz

DESIGNÉŘI

V historii Mercedes Benz se nesmí také zapomenout na některé velikány designu modelů značky

Bruno Sacco

Bruno Sacco narozený v Udine na severu Itálie v roce 1933 vystudoval v Turíně a již během studií se začal zabývat zakázkami pro karosárny Ghia a později Pininfarina. Pro automobilku DaimlerChrysler začal pracovat od roku 1958 a na rozdíl od řady jiných slavných osobností designu zůstal značce věrný desítky let. Mezi první vozy, jejichž design Sacco ovlivnil patřily limuzíny Mercedes-Benz 600 a roadstery 280 SL, ale také experimentální vozy C-111 (I, II a III). K legendárním vozům, které vznikly pod vedením Sacca patří řady W123, revoluční Mercedes-Benz 190 E, třídy S (W126, W140, W220), SL (R129) a také třída A (W168), která před deseti lety vzbudila tolik rozruchu.

Bruno Sacco působil u Mercedesu jako šéfdesignér do roku 1999, kdy odešel do důchodu.

Friedrich Geiger

Friedrich se narodil v Süßen ve regionu Švábsko jižního Německa. Friedrich byl původně vyučený odborník ve výrobě a opravy vozů, před nástupem do Daimler-Benz v dubnu 1933. Začínal se speciálními vozidly výrobního oddělení, kde v roce 1930 byl zodpovědný za sportovní vozy Mercedes Benz 5OOK a 540K.

V dubnu 1948 odešel z Daimler-Benz, ale vrátil se do společnosti o dva roky později, tentokrát jako testovací inženýr pro styling designer. Stal se vedoucím stylingu na několik let, navrhoval například 300SL Gullwing kupé jeden z deseti největších zázraků  Mercedes Benz.

Friedrich pracoval v Daimler-Benz až do svého odchodu do důchodu v prosinci 1973, od té doby pomohl vytvořit některé kultovní vozy  W111 / W112 (1959) a W110 (1961) „Fintails“ , W113 „Pagoda“ (1963) a R107 (1971 ) SL kupé / kabriolety  W108 / 109 (1965) a W116 (1972) z řady s-Class a ultra-luxusní a trvanlivý Mercedes-Benz 600 limousine (1963).

Po jeho odchodu ho následoval Bruno Sacco , jeden ze svých zaměstnanců, na styling oddělení a Bruno pokračoval dál jako jeden z automobilových designérů století.

Gorden zemřel v Bad Überkingen v roce 1996, ve věku 88.

Paul Bracq

Paul se narodil 13. prosince 1933 v Bordeaux. Jako automobilový designér se podepsal pod významné modely automobilek Mercedes-Benz , BMW , Citroën a Peugeot .

Bracqova kariéra začala v ateliéru designéra Philippe Charbonneaux , kde byl jeho asistentem 1953 – 1954. Během tohoto období, studio vyrábí návrhy na francouzskou prezidentskou limuzínu značky Citroën.

Bracq sloužil svou povinnou vojenskou službu od 1954 do 1957. 

Následně působil ve společnosti Daimler-Benz v designérském studiu v Sindelfingen, kde zde působil 10 let. 

Bracqova práce byla hlavně na modelech Mercedes 600 , W113 – 230SL / 250SL / 280SL roadster 220S kupé, 250 a 220D. Na dalším vývoji  W108 a W114 kupé a jeho legendární W115.

Všechny design vozů bylo v období působení v Mercedes Benz 1960. až 1970.

Po návratu do Francie v roce 1967, pracoval Bracq pro Brissonneau a Lotz , kde pracoval na konstrukci TGV „vysokorychlostní osobní vlak“ v čele s Jacques Cooperem. Během této doby, Bracq se podílel na vývoji  prototypů sportovních vozů BMW 1600Ti a kupé Simca 1100 .

V roce 1970 byl jmenován Bracq ředitelem designu BMW , kde byl zodpovědný za počáteční návrhy na takzvaných „top-of-the-line“ řady 7 .

Jeho „BMW Turbo“ koncepční vůz vyhrál v roce cenu „Concept Car of the Year“ pro časopis Revue Suisse Automobile.

V roce 1974 začal Braq pracovat pro Peugeot, kde i navrhoval vůz pro papeže. Dále navrhoval i interiéry pro Peugeot 604 a 505 .

Peter Pfeiffer

Peter Pfeiffer (narozen 21. srpna 1943 v Dallwitzu) je bývalým vedoucím designu v Daimler AG. V současné době je předsedou německé rady pro design a poradenství v oblasti řízení digitálního marketingu.

Po skončení druhé světové války byla celá rodina Pfeiffersů vyloučena ze Sudet a usadila se v Schönbrunnu v Bavorsku.

Kvůli jeho zájmu o tvary a design, Pfeiffer se začal učit po dokončení školy jako porcelánový modelář u “Alboth a Kaiser” (nyní Kaiser-Porcelain) v nedalekém Staffelstein. Pfeiffer poté přešel na technickou porcelánovou školu v Selbu v Horních Frankách. Studijní cesta do továren v Kolíně nad Rýnem měla brzy zásadně změnit život Petera Pfeiffera. Pfeiffer požádal tehdejšího designérského ředitele Weselyho P. Dahlberga, otce legendárního Taunus P3, o stáž a bylo mu umožněno modelovat blatník v nově založeném konstrukčním oddělení Fordu. Dahlberg rozpoznal potenciál mladého Petera Pfeiffera a okamžitě ho zaměstnal.

Peter Pfeiffer je ženatý a má syna.

Po prvních úspěšných koncepčních a konstrukčních studiích přešel Peter Pfeiffer po pěti letech v roce 1967 v Sindelfingenu do automobilky Mercedes-Benz, kde právě vzniklo nové oddělení stylistiky. Tam Pfeiffer zpočátku pracoval na dřevěných modelech a později s hlínou a plastelínou. Pfeiffer také používal přechod od modelů hlíny k počítačovým modelům založeným na CAD pro kreativní návrhy a nové nápady.

V následujících letech hrál Pfeiffer významnou roli v mnoha modelech vozidel, a proto byl novým vedoucím designu v tehdejší „DaimlerChrysler AG“ v roce 1999. Jako nástupce Bruno Sacco byl Pfeiffer zodpovědný za značky vozidel „Mercedes-Benz“, „Smart“, „Maybach“ a „Freightliner“. Kromě toho byl Pfeiffer nápomocný při zavádění prvních modelů cross-over v Mercedesu. Zejména třídu CLS z Mercedesu C219, který navrhl právě Peter.

7. prosince 2007 byl Peter Pfeiffer jednomyslně zvolen novým prezidentem „Německé rady designu“.

O půl roku později oznámil senior viceprezident pro design „Mercedes Benz“ odchod do důchodu na polovinu roku 2008. V roce 2009 založil Peter Pfeiffer „Pfeiffer Design Group“, se kterou chtěl předat své 40leté profesní zkušenosti v oblasti designu širšímu okruhu lidí a začínajícím návrhářům. Po třech letech opustil Peter Pfeiffer v roce 2012 „Pfeiffer Design Group“, která následně změnila svůj název na „Links der Isar GmbH“ a zaměřila se na rozvoj digitálních podnikových strategií.

Gorden Wagener

Gorden  se narodil 3. září 1968 v Essenu. Po studiích průmyslového designu v Essenu se zaměřil na design dopravních prostředků a absolvoval londýnskou Royal College of Art. Svou kariéru začínal v roce 1995 jako exteriérový designér a k Mercedesu se připojil o dva roky později. Pracoval na mnoha modelech a konceptech. Mezi nejznámější patří Vision SLR, koncept luxusní limuzíny budoucnosti F700 z roku 2007.

Gorden Wagener vede design Mercedesu od poloviny roku 2008, kdy ve funkci nahradil prof. Petera Pfeiffera. Před svým jmenováním zastával funkci šéfa Advanced Designu (oddělení pro vývoj koncepčních vozů).

Tradice, jako jedna z hlavních hodnot značky, může být v práci designéra značně svazující. Gorden Wagener však říká, že to pro něj nikdy nebyl problém. Od poloviny roku 2008 vede design Mercedesu a zařadil se tak po bok velkých osobností designu, jakými byli Bruno Sacco, Peter Pfeiffer nebo Friedrich Geiger. Jak naznačují ostré hrany nových modelů, tradicí se Gorden Wagener nechává spoutávat, jen když je to nezbytné.

Translate »