Historie
Modely W114 a 115 prosluly obzvláště v naftových verzích svou extrémní výdrží a dnes jsou vyhledávané sběrateli, nejen coby dvoudveřová kupé. Oficiální premiéra této řady proběhla v roce 1968.
Laická veřejnost viděla hvězdu poprvé na březnovém autosalonu v Ženevě. Jeden z redaktorů německého magazínu Auto motor und sport si lehounce rýpl, že nový mercedes svým designem směřuje doleva, což byla narážka na politickou situaci ve střední Evropě v tomto roce. Jinak si ale nový model zasloužil chválu za klasické, ale přitom moderní linie a čistý, až takřka sportovní vzhled. Ač se nové vozy od svých luxusnějších sourozenců řady W108/109 lišily, bylo na nich jasně poznat, ke které automobilové značce patří. Aby ne, když návrhářům obou řad šéfoval stejný Paul Bracq, který se úkolu zhostil s citlivostí jemu vlastní. Když jste se podívali pozorněji, mohli jste spatřit také dynamičtější linky, které předchozí koráb W110 postrádal. Dílo se bezesporu zdařilo, eleganci i jistou dávku nadčasovosti nelze upřít žralokům ani dnes.
Úvod roku 1968 přinesl ve vyšší střední třídě u Mercedesu střídání stráží: nástupce „malého křídláku“ W110, řadu W114/115, v anglicky mluvících zemích přezdívanou Stroke-8.
Šlo vlastně o čtvrtou generaci poválečných předchůdců dnešní třídy E. Písmeno W, které v kódech Untertürkheim užívá od sloučení Daimleru a Benzu, znamená Werk – dílo nebo výtvor. V konzervativních měřítkách stuttgartského výrobce znamenala doslova revoluci. Proporce vozu, které navrhl slavný francouzský designér Paul Bracq, byly vyvážené, stuttgartská novinka si zachovala relativně kompaktní rozměry. Těmi by dnes tato „hvězda“ patřila mezi menší vozy střední třídy – vždyť na délku neměřila ani 4,7 m!
Představení modelů 280 a 280 E udělalo rázný konec kariéry 2.5 litrového šestiválce v nabídce a typ 250 byl prodáván s motory 2.8 litru v karburátové verzi se sníženým výkonem na 130 koní. Tyto vozy byly však od roku 1970 určeny hlavně na vývoz do USA a Kanady.
V roce 1973 prodělaly modelové řady W114/W115 optické změny aby se ujednotil design s novými modely třidy S a SL/SLC. Změny se týkaly také zvýšení bezpečnosti a na řadu přišli kromě obou zpětných zrcátek také od března 1973 sériově montované bezpečnostní pásy a opěrky hlavy pro cestující na předních sedadlech.
Nové vylepšené modely se vyznačovaly velkým průduchem pod menším předním nárazníkem a absencí předních ventilačních okének, které zůstaly pouze karoserii coupé a díky větším, zevnitř stavitelným a krytým zpětným zrcátkům nešli otevírat.
V rámci zlepšení v roce 1973 se v nabídce objevily i dva nové motory, vznětový čtyřválec 240 D a zážehový čtyřválec 230.4, který vycházel ze 220. Čtyřka v označení znamenala čtyřválec řady W115, protože řada W114 stále nabízela šestiválec 230.6.
V červenci 1974 přišel do výroby vznětový pětiválec 240 D 3.0, který ve své době poskytoval neuvěřitelných 80 koní a mnoho lidí na celém světě by ještě dnes mohlo vyprávět o jeho absolutní spolehlivosti a výkonnosti.
V lednu 1976 továrna představila novou řadu W123 jako následníka W114/W115, ale produkce trvala až do prosince 1976. Výroba modelů 250, 280 E a coupé byla ukončena dříve a to postupně od června 1976 do září 1976. Dohromady bylo vyrobeno modelů W114/W115 ve všech variantách karoserie více než 1.9 milionu kusů.