Problematika olejů

Vše o srazech, zajímavé odkazy, vtipy atd.

Autor tématu
SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Problematika olejů

Příspěvek od SEMRY »

Tak chlapi, dlouho furt s kolegy řešíme jaký olej do jakých podmínek. Normy a doporučení Porsche A40, MBxxx znám ale jde mi o tohle:

Jakej je rozdíl třeba mezi oleji 0w40 5w40 a 10w40?
Já chápu že to maže dřív třeba v zimě lepší ale je to stejný i v hicu? Včera v těch tropech jsem nabyl dojmu že při svižnější jízdě, ne sportovní 5w40 v 200Cdi už toho má celkem dost. Motor jiný zvuk po zastavení, víc nítuje. Po vychladnutí zase ok. Vydrží leté vůbec 5W3O třeba na dálnici?

A propoa co si myslítě třeba o přísadách MO2S?

Fusion
legenda hvězd
Příspěvky: 2931
Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
Bydliště: Brno

Re: Problematika olejů

Příspěvek od Fusion »

Nikdo se nedívá na teplotní index olejů. Olej degraduje opakovaným zahříváním a hlavně přehříváním nad teplotní index. Většina olejů do dieselů mají tento index překvapivě nízko a letní huntování nebo rychlá jízda po dálnici u aut bez chladiče oleje olej rychle ničí. Ideální by samozřejmě bylo vědět jaká je teplota oleje v různých režimech.

popelnice
kometa
Příspěvky: 2208
Registrován: čtv 26.12.2013, 13:32
Auto: Žigul
Bydliště: Hradec Králové 737 547 237

Re: Problematika olejů

Příspěvek od popelnice »

90°C normalne
104°c podlaha dnes kdyz bylo 33°C venku
10w40 plnicí normu pro :stern:

dako5
legenda hvězd
Příspěvky: 3780
Registrován: čtv 31.07.2008, 19:11
Auto: W210,S210,S124,MAN
Bydliště: Jaroměřice nad Rokytnou
Věk: 52

Re: Problematika olejů

Příspěvek od dako5 »

Hodně zajímavý téma!Když měním polosyntetiku po 10tis.je riziko menší protože olej není tolik degradovanej?

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Problematika olejů

Příspěvek od kejb »

Záleží na konstrukci motoru a podmínkách v kterých bude provozovanej.
Není nutný se vždy striktně řídit normama, který olej splňuje.
Problémem jsou bezpopelné oleje (ikdyž je to v poslední době již lepší) a obsah modifikátorů viskozity a to zjm. v motorech starší konstrukce.
Rozhodně neplatí, že třeba pianu dělá stejně dobře olej 15W-40, jako 5W-40 jenom proto, že je na konci stejný číslo. Navíc třeba po najetí pár tkm bude olej 5W-40 řidší než 5W-30, přestože na začátku měl viskozitu vyšší. Samozřejmě v případě dieselu to nebude mít takovej progres, protože s přibejvajícíma sazema se viskozita zvyšuje...
Hlavně u starých verglů (kam nejspíš nesměřuje dotaz ale je to tady classic ;) )bych dával normální, levný oleje a měnil často, jak se má. Případně hledal mezi olejema pro sportovní auta Pokud mám silný auto a jezdím s tím jako hovado 6-.7tkm není přehnaně málo. Jak jsem psal nahoře, záleží co je to za motor, jaký má odpadní teplo, jak dimenzovanej chladící systém, jestli mi nepřitápí turbo dementně nacpaný na bloku atd atd...Dneska máme i 0W-20 a podobný úchylárny a motor je na to prý ;) konstruovanej.

trojan
kometa
Příspěvky: 2145
Registrován: pon 28.02.2011, 18:33
Auto: Trambus
Bydliště: 60580495devět/Kolín

Re: Problematika olejů

Příspěvek od trojan »

Teď jsem do 4 aut kde byla 5w40/0w40 nalil 10w60 a všem se to líbilo *jokingly*

Fusion
legenda hvězd
Příspěvky: 2931
Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
Bydliště: Brno

Re: Problematika olejů

Příspěvek od Fusion »

10w60 nebo 20w60 má právě často hodně vysokej teplotní index. 20w60 (kterých moc na výběr není) bych asi použil do auta, který nejezdí v zimě.
dako5 píše:Hodně zajímavý téma!Když měním polosyntetiku po 10tis.je riziko menší protože olej není tolik degradovanej?
To samozřejmě ano.
kejb píše:Dneska máme i 0W-20 a podobný úchylárny a motor je na to prý ;) konstruovanej.
Je, protože dokážou dneska vyrobit motory s mnohem menšíma tolerancema. Otázkou je jak dlouho tyto tolerance vydrží a co řídkej olej způsobí u aut, který startujou několikrát denně třeba po 100tkm. Nevěřím, že by se mělo zůstat u 0w20 až do 200tkm. Ale to už je třeba 7-8 let starý a mimo starost výrobce.

trojan
kometa
Příspěvky: 2145
Registrován: pon 28.02.2011, 18:33
Auto: Trambus
Bydliště: 60580495devět/Kolín

Re: Problematika olejů

Příspěvek od trojan »

Je to v autech co nejezdí v zimě.

fokume
hvězda
Příspěvky: 1751
Registrován: úte 25.10.2016, 14:19
Bydliště: Kolin

Re: Problematika olejů

Příspěvek od fokume »

proc by to melo vadit v zime, menit to fakt nebudu

viano
hvězda
Příspěvky: 1527
Registrován: úte 23.09.2008, 18:29
Auto: šrot

Re: Problematika olejů

Příspěvek od viano »

ja celkem dost jezdil s mos2 od LM a muzu rict ze to je fakt dobrej olej

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Problematika olejů

Příspěvek od kejb »

vysokej teplotní index není zárukou toho, že to za tepla ve starým verglu vymezí vůle, tak jak si laik povětšinou představuje...
0W20 je aplikována kvůli emisím.

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: Problematika olejů

Příspěvek od fíkus »

Já na tý močce 0W 20 viděl nápis "stop start". Diesel jezdím 10W 40 výměna po 7 - 7500 km, benzín 10W 60, výměna 3-5000 km. U Tatry jsem jezdil olej na 120 a nikdy nebyl problém. Horko jí chutná. (velký teplotní spád)

robik4
hvězda
Příspěvky: 1761
Registrován: pát 01.08.2008, 21:45
Auto: Osobní,nákladní,obytné

Re: Problematika olejů

Příspěvek od robik4 »

Důležité je,aby olej byl hlavně vidět na měrce ;) :)

Fusion
legenda hvězd
Příspěvky: 2931
Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
Bydliště: Brno

Re: Problematika olejů

Příspěvek od Fusion »

fokume píše:proc by to melo vadit v zime, menit to fakt nebudu
Tak posledních pár zim nejsou naštěstí fakt zimy ale kdyby mělo teoreticky být týden -20° i přes den tak bych to netrápil. Hlavně ta 20W je v mrazu jak med a tlak po startu vystřelí na několik atmosfer.

W463
hvězda
Příspěvky: 1403
Registrován: pát 05.06.2009, 17:53
Auto: to obcas tak pribejva, ze uz se to sem nevejde
Bydliště: Doma

Re: Problematika olejů

Příspěvek od W463 »

robik4 píše:Důležité je,aby olej byl hlavně vidět na měrce ;) :)
u avie *jokingly*
Odpovědět