Problematika olejů
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problematika olejů
Nejsem poršista, ale do výkonnejch motorů leju celej život vždy CASTROL RS = 10W60.
A může to bejt i jen BMW 318 is, ktarý se pak může honit, jako nadmutá kanálije
Jen teď do Hondy 600RR leju MOTUL 15W60, a pak ho ještě po 3 závodech jedu 10tkm ve 220 CDi.
A může to bejt i jen BMW 318 is, ktarý se pak může honit, jako nadmutá kanálije
Jen teď do Hondy 600RR leju MOTUL 15W60, a pak ho ještě po 3 závodech jedu 10tkm ve 220 CDi.
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 2931
- Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
- Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
- Bydliště: Brno
Re: Problematika olejů
Olej nezpůsobí rozpuštění usazenin viskozitou. Způsobují to příměsy, který nejsou ve všech olejích.
Minerál, polosyntetika, syntetika jsou nicneříkající, přežitý názvy z 90. let, kdy syntetická složka byla marketingově něco extra. Aji olej s minerální složkou může být označenej jak synthetic.
Proto tyto diskuze nikdy nikam nevedou.
Minerál, polosyntetika, syntetika jsou nicneříkající, přežitý názvy z 90. let, kdy syntetická složka byla marketingově něco extra. Aji olej s minerální složkou může být označenej jak synthetic.
Proto tyto diskuze nikdy nikam nevedou.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6519
- Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
- Auto: D, J, SWE, CZ...
- Bydliště: Praha - východ
Re: Problematika olejů
Detergenty obsahujou v dnešní době všechny běžně dostupný oleje i ty z lidlu za pár korun. ;)
Pokud se tím automobilovej fanda chce zabývat, nechť sleduje hodnotu HTHS viskozity.
Bacha na to, že právě "olej se stejným číslem na konci" může mít HTHS viskozitu odlišnou.
Pro provozovatele starých strojů ještě dodám, že čím míň modifikátorů viskozity, tím líp. Proto 15w50 je pro takovej motor lepší než 5W50. Obecně nedávat low-saps oleje, pokud to není nevyhnutelný, blbý je, že v dnešní době nikdy člověk pořádně neví co tam leje a jestli se to náhodou před půl rokem nezměnilo. Jedinou možností jsou oleje pro sportovní použití jak jsem psal nahoře - 10w60 atp, zatím...
Pokud se tím automobilovej fanda chce zabývat, nechť sleduje hodnotu HTHS viskozity.
Bacha na to, že právě "olej se stejným číslem na konci" může mít HTHS viskozitu odlišnou.
Pro provozovatele starých strojů ještě dodám, že čím míň modifikátorů viskozity, tím líp. Proto 15w50 je pro takovej motor lepší než 5W50. Obecně nedávat low-saps oleje, pokud to není nevyhnutelný, blbý je, že v dnešní době nikdy člověk pořádně neví co tam leje a jestli se to náhodou před půl rokem nezměnilo. Jedinou možností jsou oleje pro sportovní použití jak jsem psal nahoře - 10w60 atp, zatím...
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problematika olejů
*stop*Fusion píše:Olej nezpůsobí rozpuštění usazenin viskozitou. Způsobují to příměsy, který nejsou ve všech olejích.
Minerál, polosyntetika, syntetika jsou nicneříkající, přežitý názvy z 90. let, kdy syntetická složka byla marketingově něco extra. Aji olej s minerální složkou může být označenej jak synthetic.
Proto tyto diskuze nikdy nikam nevedou.
Nechytej mě za pysky.
*stop*
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 3104
- Registrován: pon 26.01.2009, 21:08
- Auto: Iveco daily 35S12
- Bydliště: Brno
Re: Problematika olejů
tomaso píše:Za Superbem celkem často vozím naložený vozík, tento kouř dostal naposledy v Mohelničáku :)
Olej neubývá, měním cca po 10-15tis. km, 5W40 Castrol.
nemáš to s fapákem ?
-
- král hvězd
- Příspěvky: 5960
- Registrován: stř 06.11.2013, 23:00
Re: Problematika olejů
Když auto pořád ještě jede, znamená to, že je to dobrý olej? *jokingly*
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problematika olejů
Znamená to, že je v něm správnej motor. *kissing*
Pokud nemáš pohon na fritovací olej. :D
Pokud nemáš pohon na fritovací olej. :D
Naposledy upravil(a) Přemek Doležal dne stř 01.08.2018, 22:09, celkem upraveno 1 x.
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 2773
- Registrován: pát 01.08.2008, 19:11
- Auto: PKW und LKW
- Bydliště: West Brnou
Re: Problematika olejů
Když si to tady čtu, vzpomněl jsem si na story s olejem před 30 roky. Koupil jsem v roce 1988 FIAT 127 s motorem téměř před smrtí, s rizikem, že na něm něco málo opravím a s nějakým malým ziskem prodám.
Po rozborce byly zapečený písty a prasklý pístní kroužky s čímž jsem počítal. Válce jsem jsem bez vyndání bloku z auta vyhonoval v podmínkách domácí dílny ;) a dal navíc nový bombírovaný písty z Fiata 850 Sport, vč,kroužků.
Vypekla mě ale klika, kde nestačily jen nový šálky. Její ovalita byla ve skutečnosti větší, než jsem nevím jak naměřil. Tenkrát mě zachránil olej používaný do sportovních letadel. Auto jsem prodával s motorovým olejem s kanystrem na další dvě výměny a kupující si pak nestěžoval
Takovej hustej červenej olej, v konzistenci vypadal jako med
Po rozborce byly zapečený písty a prasklý pístní kroužky s čímž jsem počítal. Válce jsem jsem bez vyndání bloku z auta vyhonoval v podmínkách domácí dílny ;) a dal navíc nový bombírovaný písty z Fiata 850 Sport, vč,kroužků.
Vypekla mě ale klika, kde nestačily jen nový šálky. Její ovalita byla ve skutečnosti větší, než jsem nevím jak naměřil. Tenkrát mě zachránil olej používaný do sportovních letadel. Auto jsem prodával s motorovým olejem s kanystrem na další dvě výměny a kupující si pak nestěžoval
Takovej hustej červenej olej, v konzistenci vypadal jako med
-
- král hvězd
- Příspěvky: 5960
- Registrován: stř 06.11.2013, 23:00
Re: Problematika olejů
Do GII jsem dával i M6AD a jelo to furt stejně jak s 15W40. Jednou jsem dal M6A a začaly natrvalo chrastit nadzdvihátka *jokingly*
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problematika olejů
Nalejt M6A do motoru s hydroštelama může jen ignorant. :'(
Ten olej má specifikaci snad jen W30 :-!
Ten olej má specifikaci snad jen W30 :-!
Naposledy upravil(a) Přemek Doležal dne úte 21.08.2018, 22:33, celkem upraveno 1 x.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 5960
- Registrován: stř 06.11.2013, 23:00
Re: Problematika olejů
To už bylo stejně jedno. Posledních 120 000 se tam olej neměnil vůbec, jen jsem občas něco dolil *jokingly* Tu M6AD jsem tam doléval bez problému dlouho a pak jsem se jednou přehmátnul, no *jokingly*
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 2512
- Registrován: pon 26.10.2009, 15:32
- Auto: w140 600SEL,W126 300SEL
Re: Problematika olejů
Vzpomenu na dobu,kdy měl táta Volhu carevnu.Byla nová,tak 2x olej záběhový,pak vypustit a olej proplachovací,opět vypustit a olej další.Měnilo se to pokud mi paměť slouží každých 5000 km a vždy se proplachovalo.Ale carevna sloužila víc jak 10 let a najela fakt hodně.
Dnes jsme jinde,auta si sama řeknou,já se držím manuálu výrobce vozu,jaký olej a kdy a mám rád pořádek,tak serv. knížka a nálepka a raději dříve měním než později protože o olejích vím kulové.Tedy o těch motorových.
Dnes jsme jinde,auta si sama řeknou,já se držím manuálu výrobce vozu,jaký olej a kdy a mám rád pořádek,tak serv. knížka a nálepka a raději dříve měním než později protože o olejích vím kulové.Tedy o těch motorových.
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 977
- Registrován: stř 01.07.2020, 14:52
- Auto: W124 E320 Coupé 1994, Getrag
- Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí
- Věk: 65
Re: Problematika olejů
Ahoj! Nemálo informací o motorových olejích tu už bylo napsáno, osobně s některými nemohu než souhlasit, jen se to pokusím maličko shrnout a něco podle svého doplnit.
1. terminologie minerál, polo- a plná syntetika je už dávno překonána, nicméně je zaužívaná a tož víme, vo co go... ;)
2. osobně za nejdůležitější považuju rozumné intervaly výměny (jež se však mnohdy liší od doporučení výrobců vozů) a velmi bych se přimlouval za klasické vypouštění spodem a ne odsávání shora. Je-li olej měněn pravidelně a rozumně, žádných proplachů není třeba
3. to, že je olej po vypuštění černý jako bota, nemusí znamenat nic hrozného, naopak - může dobře čistit nebo jsou v něm saze (u dieslu vždy.) Na druhou stranu tváří-li se vypuštěný olej čistě, bude s velkou pravděpodobností takový i vnitřek motoru
4. u motorů starší produkce (ještě poctivé motory, žádné "pohonné jednotky") za důležitější než normy výrobce vozu (které u některých olejů ani nejsou uvedeny, bo olej nebyl pro ten který konkrétní motor testován) osobně považuju normy ACEA - do klasických benzínů a naft výhradně plnotučné oleje A3,B3/B4 (žádné Cx se sníženým obsahem popelovin, ty jsou pro DPF)
5. čím větší rozdíl mezi zimním a letním číslem oleje, tím rychleji klesá jeho stabilita v průběhu výměnného intervalu (kupř. 5W40 bude stabilnější než 5W50, podobně třeba 5W30 a 5W40 nebo 10W50 a 5W50.) Souvisí to s aditivy v oleji - čím větší je teplotní rozsah, tím víc potřebných aditiv musí olej obsahovat a přemíra aditiv je prostě přemíra... Oleje 5W30 jsou považovány za jedny z nejstabilnějších, na druhou stranu olejů s vyšším letním číslem (50,60) není třeba v žádném případě se báti, notabéne z dobrého 5 či 10W50(60) bude těsně před koncem intervalu stále ještě hodně dobrý 5W40 :)
6. oleje se zimním číslem 0 (nula) jsou v našich klimatických podmínkách prakticky zbytečné
7. vyšší letní číslo 50 či 60 (v extrému i 70) není ani tak o "hustotě" oleje jako spíš o pevnosti olejového filmu na exponovaných částech motoru a hlavně o odolnosti při vysokých teplotách motoru (vysokém zatížení)
8. "inteligentní molekuly" (Castrol Magnatec) údajně dokážou v motoru vytvořit docela slušnej sajrajt - info je zprostředkované, sám jej nepoužívám. Na motorové oleje Castrol je obecně nahlíženo jako na předražené a těžící z kdysi dávno výborné pověsti (a dražší neznamená vždy lepší), oproti tomu převodové oleje a ostatní maziva této značky jsou považována za špičkové produkty. Jinými slovy na trhu je mnoho stejně dobrých či lepších olejů jiných výrobců za (value for money) akceptovatelnější ceny
9. co se olejů s přídavkem molyky (MoS2, kupř. LiquiMoly) týče, setkal jsem se s názory, že do motorů s hydroštely raději nee, molyka může způsobovat jejich zanášení. U své první áčkové Omegy 2.6 R6 dualram jsem tento olej používal tři výměny (cca 45tis.km) a jeden hydroštel se začal ozývat. Bylo-li to vlivem oleje, nemohu odpovědně posoudit, prostě kamoš-mekánik vyměnil všech dvanáct a přešel jsem na jiný olej
10. v motoru lepší jakýkoli olej než žádný, úroveň hladiny bych doporučoval udržovat zhruba v polovině mezi ryskami či lehce nad ní, obecné zkušenosti praví, že při tomto množství spotřebovává motor olej nejméně
Na závěr pro případné zájemce ještě přehledné shrnutí kritérií od kamaráda z vlákna na olejářském fóru a děkuji za pozornost. :pivo:
1. terminologie minerál, polo- a plná syntetika je už dávno překonána, nicméně je zaužívaná a tož víme, vo co go... ;)
2. osobně za nejdůležitější považuju rozumné intervaly výměny (jež se však mnohdy liší od doporučení výrobců vozů) a velmi bych se přimlouval za klasické vypouštění spodem a ne odsávání shora. Je-li olej měněn pravidelně a rozumně, žádných proplachů není třeba
3. to, že je olej po vypuštění černý jako bota, nemusí znamenat nic hrozného, naopak - může dobře čistit nebo jsou v něm saze (u dieslu vždy.) Na druhou stranu tváří-li se vypuštěný olej čistě, bude s velkou pravděpodobností takový i vnitřek motoru
4. u motorů starší produkce (ještě poctivé motory, žádné "pohonné jednotky") za důležitější než normy výrobce vozu (které u některých olejů ani nejsou uvedeny, bo olej nebyl pro ten který konkrétní motor testován) osobně považuju normy ACEA - do klasických benzínů a naft výhradně plnotučné oleje A3,B3/B4 (žádné Cx se sníženým obsahem popelovin, ty jsou pro DPF)
5. čím větší rozdíl mezi zimním a letním číslem oleje, tím rychleji klesá jeho stabilita v průběhu výměnného intervalu (kupř. 5W40 bude stabilnější než 5W50, podobně třeba 5W30 a 5W40 nebo 10W50 a 5W50.) Souvisí to s aditivy v oleji - čím větší je teplotní rozsah, tím víc potřebných aditiv musí olej obsahovat a přemíra aditiv je prostě přemíra... Oleje 5W30 jsou považovány za jedny z nejstabilnějších, na druhou stranu olejů s vyšším letním číslem (50,60) není třeba v žádném případě se báti, notabéne z dobrého 5 či 10W50(60) bude těsně před koncem intervalu stále ještě hodně dobrý 5W40 :)
6. oleje se zimním číslem 0 (nula) jsou v našich klimatických podmínkách prakticky zbytečné
7. vyšší letní číslo 50 či 60 (v extrému i 70) není ani tak o "hustotě" oleje jako spíš o pevnosti olejového filmu na exponovaných částech motoru a hlavně o odolnosti při vysokých teplotách motoru (vysokém zatížení)
8. "inteligentní molekuly" (Castrol Magnatec) údajně dokážou v motoru vytvořit docela slušnej sajrajt - info je zprostředkované, sám jej nepoužívám. Na motorové oleje Castrol je obecně nahlíženo jako na předražené a těžící z kdysi dávno výborné pověsti (a dražší neznamená vždy lepší), oproti tomu převodové oleje a ostatní maziva této značky jsou považována za špičkové produkty. Jinými slovy na trhu je mnoho stejně dobrých či lepších olejů jiných výrobců za (value for money) akceptovatelnější ceny
9. co se olejů s přídavkem molyky (MoS2, kupř. LiquiMoly) týče, setkal jsem se s názory, že do motorů s hydroštely raději nee, molyka může způsobovat jejich zanášení. U své první áčkové Omegy 2.6 R6 dualram jsem tento olej používal tři výměny (cca 45tis.km) a jeden hydroštel se začal ozývat. Bylo-li to vlivem oleje, nemohu odpovědně posoudit, prostě kamoš-mekánik vyměnil všech dvanáct a přešel jsem na jiný olej
10. v motoru lepší jakýkoli olej než žádný, úroveň hladiny bych doporučoval udržovat zhruba v polovině mezi ryskami či lehce nad ní, obecné zkušenosti praví, že při tomto množství spotřebovává motor olej nejméně
Na závěr pro případné zájemce ještě přehledné shrnutí kritérií od kamaráda z vlákna na olejářském fóru a děkuji za pozornost. :pivo:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6519
- Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
- Auto: D, J, SWE, CZ...
- Bydliště: Praha - východ
Re: Problematika olejů
Je tam tedy pár nepřesností a zjednodušení ale zase jsi to shrnul :) :pivo:
-
Autor tématu - vycházející hvězda
- Příspěvky: 931
- Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
- Auto: W213 e200d / 996.1 C2
- Bydliště: Vinohrady
- Věk: 35
Re: Problematika olejů
Zakotvil jsem u 5w50 Mobil1 napříč vozy a spokojenost. Polovina Volvo klubu na to jezdí s dieselem s DPF. A to nemá normu :)