Ladislav.Lapáček píše:Měl bych otázku na zdejší znalce.Vlastně vše dnes funguje na elektřinu,domácnosti,továrny,v létě se chladí víc a víc klimatizacemi v budovách, ba i krávy se dojí elektricky.Když se zvýší podíl el. aut a ta se budou nabíjet pravidelně,kde se vyrobí el. energie,třeba u nás.Jaké jsou možnosti ? Větru málo,vody také,zbývá plyn,uhlí a jádro.
Nechce se mi to počítat znovu, ale když přepočteš energetickou hodnotu nafty a benzínu u nás spotřebovanýho spolu s nějakou hausnumero účinností a porovnáš to s vývozem elektřiny od nás, dostaneš podobný číslo. U nás není ani problém s přenosovou soustavou, která je poměrně hodně předimenzovaná z minulého režimu.
Co je pořád problém je hmotnost baterií, baterie v Tesle mají přes 500Kg (85kWh) a to auto na to ujede teoreticky 400km, v zimě a s normálním použitím to bude spíš 300km (pokud nehodlám jet za kamionem). Takže dokud tam někdo nenacpe dvojnásobek, tak to pořád nedá to co naprosto obyčejný dieselový auto za zlomek ceny. Dvojnásobek se teoreticky dá nacpat do baterií s pevným elektrolytem, které ovšem v reálu ještě nikdo neviděl.
Takže možnost je auto za cenu kolem milionu korun s velikostí oktávie a dojezdem kolem těch 250km v špatných podmínkách, tedy kapacitu baterie kolem 70kWh. Čeho se trochu obávám je, že dostupnost bežných aut s dojezdem 1000km na nádrž tímto utrpí. Protože dostat na trh výše zmíněný elektromobil (což má v plánu kde kdo) za cenu naftovýho Superbu lze buďto výrazným zlevněním elektromobilu nebo zdražením naftovýho Superbu.
Čeho se vůbec nebojím je Fíkusem zmiňovaný autonomní řízení. Teď mám v autě kombinaci adaptivnáho tempomatu a držení se v jízdních pruzích a je to super. Dneska to už má i Golf. A úplně narovinu, než si vzít na běžné ježdění auto o generaci starší a o třídu větší bez toho nebo tohle s tím tak neváhám. A neříkejte mi, že tu někoho baví řídit na narvaný dálnici.. A cesta k plně autonomnímu řízení je ještě hodně daleko, ti nejlepší dnes sotva zvládají jízdu v pruhu na dálnici.
A na zábavu si prostě člověk koupí starý auto s velkým motorem a bez elektroniky. A to přesně odráží dnešní ceny ojetin.