elektromobily po stopáté

Vše o srazech, zajímavé odkazy, vtipy atd.
Odpovědět

Fusion
legenda hvězd
Příspěvky: 2931
Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
Bydliště: Brno

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Fusion »

Účinnost SM není daná výkonem ani otáčkama (ne přímo), ale kompresním poměrem (~= expanzním poměrem).
SM by pracoval bez restrikce neomezeně (do mezí mechanickýho poškození). Jinýma slovama "přidej plyn" je blbost. Správně by bylo "miň omezuj tok vzduchu". Nejúčinnější je bez restrikce vzduchu, aby efektivní kompresní poměr byl co nejvyšši. Jakýkoliv "ubrání plynu" znamená ztrátu účinnosti.
Takže reálně je těch situací, kdy je spalovací motor v tom úzkým rozmezí vysoké účinnosti tak málo, že v průměru to číslo bude žalostný, hlavně u výkonných aut.
A ano, u elektromotoru je to naopak. Takže v teorii, pokud by šlo jen o účinnost, by bylo logický si vybrat podle toho, kolik potřebuju vykonávat práce. Čím víc držíš tvrdej, tím víc potřebuješ spalovací.

Petr H.
Administrátor
Příspěvky: 2329
Registrován: sob 11.10.2008, 19:45
Auto: W164 320CDI,r129 320sl, R230 SL55AMG, w221 350cdi
Bydliště: Praha
Věk: 48

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Petr H. »

jestli trochu nezaměňuješ plnící účinnost, výkon a efektivitu. Účinnost motoru ukazuje poměr mezi objemem dodaného paliva a z něj získané mechanické práce na výstupním hřídeli. Kompresní poměr třeba u přeplňovaných motorů bývá nižší než u NA. Jinak motor stále běhá na směsovacím poměru 1/14 (palivo/vzduch) kromě volnoběhu kde to je až 1/7. Přeplňované motory mají dnes nejlepší výsledky, proto se taky vyrábí ty 1.0 turba.

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od fíkus »

Petr H. píše:Tak předně účinnost spalovacího motoru není dána tím jaký výkon produkuje. Je téměř stejná v celém režimu otáček, jen u volnoběhu je to horší tam je bohatší směs. Odpadní teplo vzniká i na elektromotoru, ne jen na baterkách. Pokud mk nepřevýší odpor pohybu, mění se elektrika rovnou v teplo. Zjednodušeně.
El. motor pracuje s 90% účinnosti v režimu na prázdno. V zátěži už to klesá, to je to teplo. Posuzovat to z hlediska celého řetězu výroby paliva či proudu nejde. Do paliva uložila energii příroda. El. Proud je vždy vyroben člověkem. Nikdy nebude efektivnější. Elektromobil získává body na tom, že odevzdává práci jen když je třeba, jak píše Fusion. Dále el motor má příznivou charakteristiku točivého momentu, která vlastně velmi přesně sleduje křivku potřebného mk. Obecně platí, že elektromobil je vlastně teoretický ve všem výhodnější, prakticky ale spalujeme sto let benzín.. *jokingly*
A ještě ho dalších pár desítek let spalovat budeme. Ropy je stále hodně a zemního plynu (i s hydráty metanu na dně moří) tolik, že jeho vyčerpatelnost je v nedohlednu, odhad je při současné spotřebě něco kolem 6000 let, slovy šest tisíc let!!! (21 milionů miliard metrů krychlových, kdy prokázaný a odhadnutý objem cca 500000 milionů kubíků zemního plynu stačí na cca 150 let při současné spotřebě...) Ještě pořád si někdo myslí, že jezdit se bude na elektriku??? Možná jo, až se postupně dotěží uhlí a přejde se na zemní plyn k výrobě elektřiny. A hádám správně, že toho se možná ani dnes narozené děti nedožijí. Elektromobilita existuje stejně dlouho jako spalovací mobilita a přesto je stále zanedbatelná, okrajová, a nevýhody převažují. A limity už jsou skoro dosaženy, řešením by byla nějaká úplně jiná technologie. Zatím se spalné energii ukryté v uhlovodících v poměru k jejich hmotnosti nic ani nepřiblížilo. Benzín má 12,9 kWh/kg, tomu se žádná baterka nepřiblíží ani na dohled. Kolik váží baterka 100 kWh do Tesly??? 5 metráků?

Laja22

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Laja22 »

kejb píše:
Laja22 píše:flexa na hovno?
pokud je teda z lidlu tak asi jo 009

pouzivam vyhradne naradi od milwaukee - radu fuel, na flexu nedam dopustit
pochopitelne je trosku slabsi nez flexa do zasuvky, ale nejak vyrazne me to neomezuje...
a ano je to za jiny koruny nez z kramu se zradlem *jokingly*
No tak záleží co děláš, když něco klobeš občas, tak ti to stačí... ;)
Mám také flexu milwaukee, 125mm heavy duty...
Blbá je taky hmotnost a neobratnost kvůli aku.
ty si porizujes drahy profi naradi, aby ti lezelo ve skrini? =-o
ve flexe mam prevazne rezaci kotouc, v ramci pocetny rodiny jede dost casto...

pokud ti vadi vaha a "neobratnost" (s cimz nemam zaden problem), proc si to kupujes?

Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Waterfall »

Petr H. píše:Tak předně účinnost spalovacího motoru není dána tím jaký výkon produkuje. Je téměř stejná v celém režimu otáček, jen u volnoběhu je to horší tam je bohatší směs. Odpadní teplo vzniká i na elektromotoru, ne jen na baterkách. Pokud mk nepřevýší odpor pohybu, mění se elektrika rovnou v teplo. Zjednodušeně.
El. motor pracuje s 90% účinnosti v režimu na prázdno. V zátěži už to klesá, to je to teplo. Posuzovat to z hlediska celého řetězu výroby paliva či proudu nejde. Do paliva uložila energii příroda. El. Proud je vždy vyroben člověkem. Nikdy nebude efektivnější. Elektromobil získává body na tom, že odevzdává práci jen když je třeba, jak píše Fusion. Dále el motor má příznivou charakteristiku točivého momentu, která vlastně velmi přesně sleduje křivku potřebného mk. Obecně platí, že elektromobil je vlastně teoretický ve všem výhodnější, prakticky ale spalujeme sto let benzín.. *jokingly*
Tak pochopitelně. Každý takový asynchronní elektromotor pracuje ve skluzu. Čím je zátěž vyšší, tím je skluz větší a účinnost tím pádem menší. Proto je koneckonců na řízených elektromotorech zavěšen enkodér (nebo min. tachimetrika) pro udržení konstantních otáček pod zátěží.

Fusion
legenda hvězd
Příspěvky: 2931
Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
Bydliště: Brno

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Fusion »

fíkus píše:Ještě pořád si někdo myslí, že jezdit se bude na elektriku???
Do 5 let budou jezdit plně autonomní auta a dělat je se spalovacím motorem nedává ve většině případů smysl.
A tím samozřejmě skončí taxikařina jako povolání.

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od fíkus »

Zlatý oči v moči. Možná v malém měřítku, a nějak mi uniká kdo bude viníkem případné nehody kterou takový nesmysl způsobí. Provozovatel?

Marko
legenda hvězd
Příspěvky: 3356
Registrován: ned 03.08.2008, 11:49

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Marko »

Hele že to nechceš neznamená, že to tak nebude. Prostě bude a smiř se s tím, že éra starejch hulicích střepů je definitivně u konce a ještě rád si koupíš litr s turbem.

Merc124
Administrátor
Příspěvky: 6226
Registrován: pon 28.07.2008, 14:42
Auto: W210 + 3 x W201 + B 200 CDI + Stardiag C3 + C5
Bydliště: Mělník
Věk: 61

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Merc124 »

Marko píše: éra starejch hulicích střepů je definitivně u konce a ještě rád si koupíš litr s turbem.
to jako, že koncern už je v zadeli ? =-o litr s turbínou si koupí jen reklamou zmasturbovanej pablb, my chytří si necháme starý dobrý třílitry nebo pětikila apod. *jokingly*

Petr H.
Administrátor
Příspěvky: 2329
Registrován: sob 11.10.2008, 19:45
Auto: W164 320CDI,r129 320sl, R230 SL55AMG, w221 350cdi
Bydliště: Praha
Věk: 48

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Petr H. »

Ve skluzu... no motory mají senzory polohy kotvy pro pwm regl. Ale je možné regulovat motory i bez senzorů. Na základě změřené indukce. Funguje to dobře. Nicméně může se stát, že regulace vypadne ze synchronizace a motor ztratí otáčky nebo jen kmitá mezi dvěma póly. Už jsem to viděl mockrát *jokingly*

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od fíkus »

Marko píše:Hele že to nechceš neznamená, že to tak nebude. Prostě bude a smiř se s tím, že éra starejch hulicích střepů je definitivně u konce a ještě rád si koupíš litr s turbem.
Tak možná motorku 1000ccm turbo, to jo, to by i jelo. Chci nechci, vidím kam se to vyvinulo za 120 let automobilismu. Tohle předělat a změnit zabere dalších 50 let, celých 120 let se elektromobil snaží proniknout do dopravy a stále se to nějak nedaří - taková (ve srovnání) pitomost jako GSM trvala 30 let, a to s nic nenahrazovalo, byla to mezera na trhu, a přesto to nešlo vůbec rychle. Neříkám že to vyloženě nechci, ale nechci aby to někdo zvýhodnil a ostatní znevýhodnil a tím to nutil lidi kupovat. Je to ekonomická, nikoli ekologická lobby, žádným korporacím ani v krizi nezáleží na nějakém zdraví lidí. O tom se jen kecá, ale ve skutečnosti je zajímá především zisk a pozice na trhu. Výsledky. Vybudovat infrastrukturu na dobíjení elektromobilů se v masovém měřítku nepovede dříve než v řádech desítek let. U nás určitě. Jen vezměte jak dlouho trvalo vybudování tak husté sítě BTS aby bylo pokrytí téměř v celé ČR. A nějaké nabíjení i činžáků a paneláků ve městech nepadá vůbec úvahu, neřešitelný problém. To směřuje k nějaké úplné debilitě typu že bude jednotný rozměr autíčka pro město, typizované parkovací místo a bezdotykové nabíjení pod vozovkou a ostatní dopravní prostředky nebudou do měst smět, resp. budou parkovat jinde, ale ne před domy. Sračka. To je komunismus a fašismus dohromady. Proč se vlády serou do toho jak a čím lidé budou jezdit, v takovém měřítku.

Marko
legenda hvězd
Příspěvky: 3356
Registrován: ned 03.08.2008, 11:49

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Marko »

Merc124 píše:
Marko píše: éra starejch hulicích střepů je definitivně u konce a ještě rád si koupíš litr s turbem.
to jako, že koncern už je v zadeli ? =-o litr s turbínou si koupí jen reklamou zmasturbovanej pablb, my chytří si necháme starý dobrý třílitry nebo pětikila apod. *jokingly*
Třeba 220D bez DPF a podobně. Jinak jestli narážáš na dieselgate, ten se týká všech výrobců dieselu, pouze jediný koncern se přiznal ;) Jinak za pár let ani nenechá v provozu a všude staré diesely, navíc v bezcenných odjetých autech pochybuju, bude to podobnej model jako v itálii během pár let zde.

Petr H.
Administrátor
Příspěvky: 2329
Registrován: sob 11.10.2008, 19:45
Auto: W164 320CDI,r129 320sl, R230 SL55AMG, w221 350cdi
Bydliště: Praha
Věk: 48

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Petr H. »

tak oni se ty objemy teď budou vracet k normálu. Nafta bude potlačovaná, bude víc hybridů a elektroaut.

Fusion
legenda hvězd
Příspěvky: 2931
Registrován: čtv 31.07.2008, 11:16
Auto: C280 '94, BMW e30 m50b25 '87, pežit prdner
Bydliště: Brno

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od Fusion »

fíkus píše:Chci nechci, vidím kam se to vyvinulo za 120 let automobilismu. Tohle předělat a změnit zabere dalších 50 let, celých 120 let se elektromobil snaží proniknout do dopravy a stále se to nějak nedaří - taková (ve srovnání) pitomost jako GSM trvala 30 let, a to s nic nenahrazovalo, byla to mezera na trhu, a přesto to nešlo vůbec rychle.
Chápu, že se o to moc nezajímáš a ani nemáš důvod, ale při troše zájmu bys zjistil, že za posledních 10 let se toho pohlo hrozně moc. Srovnávat to s pokusama z 90. let je nesmysl. Nad mobilníma telefonama se taky uvažovalo několik desítek let dopředu a zavedení GSM bylo hlavně o enormních investicích a čekání na to, až o to bude velkej zájem.

A samozřejmě tomu pomůže konkurenční boj, kterej dřív byl u EV neexistující.

scout76
král hvězd
Příspěvky: 9237
Registrován: pon 01.09.2008, 21:31
Auto: Už se mi to sem nevejde
Bydliště: Sokolov
Věk: 47
Kontaktovat uživatele:

Re: elektromobily po stopáté

Příspěvek od scout76 »

Dnes jsem četl v posledním dílu časopisu Odpady a o autonomním popelářským autu. Testuje se v Německu a dokonce nejsou potřeba zigeuner na stupačkách. Klidně bych si takový auto koupil,abych se nemusel doprošovat zaměstnanců jestli budou tak hodní a odpracují to za co dostávají mzdu. Snad se toho dožiju a pár takových aut pořídím. V čem vidím nevýhodu elektromobilů je nízká hlučnost. I auto,který je z dálky slyšet některé zejména starší občany nepřesvědčí o tom,že je třeba mimo přechod se rozhlídnout a ne automaticky vstoupit do vozovky.
Odpovědět