Petr H. píše:v zásadě to má hlavu a patu co píšeš, no mě zaujala ta pasáž o tom proúčtování zbytečné cesty. To se ti někdy podařilo, nebo to je takovej teoretickej plán ?
Tak především jsem nikdy nevyjel, aniž bych se předem neseznámil se skutečným stavem. Vždy jsem koupil přesně to, co jsem chtěl. To proplacení zbytečné cesty vychází z NOZ, kdy prodávající inzerátem de facto dává návrh kupní smlouvy, proto následné dotazy a odpovědi uskutečňuji přes mail, protože popis stavu je součástí této kupní smlouvy. Mám kamaráda, celkem dobrého právníka, se kterým chodím občas na oběd a podle něj se v případě, že někdo stav popíše nepravdivě, jedná o uvedení v omyl, na základě kterého člověk investuje do nějaké cesty, kdy nejdražší bývá čas (u skrblíka možná ne). No, a pak se jednoduše pošle předžalobní výzva, na kterou když dotyčný nereaguje, dá se na soud. Tam to ale obvykle nikdo nenechá dojít. Až s ním budu, můžu se zeptat na konkrétní případy, jestli Tě to zajímá.
Kdysi dávno jsem ale koupil jeden veterán, kde jsem po sundání blatníků našel děravé podběhy a silikon. To nebylo vidět a prodávající před koupí tvrdil, že je auto zdravé. Evidentně tu opravu provedl on, protože auto vlastnil delší dobu a bylo to relativně čerstvé. Tak trochu jsem počítal s tím, že tam něco takového může být, přesto mne nasrala ta lež. Napsal jsem mu výzvu s tím, že požaduji přiměřenou slevu z kupní ceny, na kterou když nepřistoupí, uhradí mi kupní cenu a veškeré náklady a pro auto si může přijet. Nejdříve se vysmíval, ale když pochopil, že to myslím fakt vážně, navalil prachy a byl klid.
Jsem si jistý, že kdyby se lidé domáhali svých práv (teď nemyslím nějaký poblázněný aktivismus), málokdo by si něco takového dovolil. Něco jsem tu psal o reklamacích. Ono je to podobné. Když si koupíš na chalupu elektrický vařič, který třikrát odejde po dnu až měsíci, je potřeba toho obchodníka nechat zaplatit PPL a všechny náklady, aby si rozmyslel, jestli bude takový aušus prodávat. Bohužel, díky 99% lidí se mu to stále vyplatí. Sám to nezměním. Přitom je to stejné svinstvo jako prodávat shnilé auto s tím, že je v top stavu.
Důležité je komunikovat přes mail, a pak mám všechny podklady pro to, abych dokázal, že mne podvedl a způsobil škodu. Potom stačí vyčíslit a říct, že právník si za předžalobní výzvu doúčtuje další 3000, tak jestli to dotyčnému vyhovuje, stačí říct. Tady je vidět (viz skrblík), že lidi si svého času neváží a budou běhat do obchodu s reklamací, pak zas pro vyzvednutí a když to někdo takto dělat nechce, ještě ho označí za vychcance.
Přitom není jiná možnost, jak tyto věci změnit, než důsledně trvat na tom, aby jakékoli náklady navíc nesl ten, co je morálně zavinil.